NOWOŚĆ GLUTATION

Aminokwasy / BCAA

Aminokwasy / BCAA

Aminokwasy są podstawowym budulcem białek i mięśni. Nie zawsze otrzymujemy je w wystarczającej ilości z diety, dlatego dobrze jest stosować je w postaci suplementów diety. Powinny być szczególnie poszukiwane przez tych, którzy chcą uzyskać dobrej jakości masę mięśniową, ale nadają się również w czasie diety. Zaletą jest to, że ich przyjmowanie nie obciąża układu pokarmowego.

Ich działanie?

  • zwiększąją wydolność fizyczną,
  • wspomagają wytrzymałość i odporność na zmęczenie,
  • chronią mięśnie przed rozpadem białek mięśniowych,
  • pozwalają zwiększyć naturalną produkcję hormonu wzrostu i kreatyny,
  • regenerują uszkodzone tkanki mięśniowe (ale także kości, włosy, skórę),
  • pozytywnie wpływają na pracę narządów, ścięgien, gruczołów i tętnic,
  • pomagają rozbić tkankę tłuszczową.

Aminokwasy dzielą się na dwie podstawowe grupy – aminokwasy egzogenne (EAA) i aminokwasy nieesencjalne.

1. Aminokwasy egzogenne 

Najczęściej sprzedawane aminokwasy egzogenne to aminokwasy rozgałęzione, określane również skrótem BCAA (nazwa w j. angielskim Branched-chain Amino Acid, w tłumaczeniu na język polski: Aminokwas rozgałęziony). Należą do nich trzy z ośmiu niezbędnych aminokwasów, leucyna, izoleucyna i walina, które odgrywają ważną rolę w produkcji białka, ochronie mięśni i regeneracji. Inne niezbędne aminokwasy to arginina, lizyna, metionina, tauryna i tryptofan. Organizm nie jest w stanie samodzielnie wytwarzać niezbędnych aminokwasów, dlatego musimy je przyswajać z pożywienia lub suplementów diety.

  • Leucyna jest najsilniejszym aktywatorem białka w procesie anabolicznym, zapobiega rozpadowi włókien mięśniowych, obniża poziom glukozy we krwi.
  • Izoleucyna zwiększa wytrzymałość fizyczną oraz wspomaga dostarczanie mięśniom niezbędnej energii. Jest potrzebny do produkcji hemoglobiny, pomaga w gojeniu i regeneracji tkanki mięśniowej.
  • Walina utrzymuje równowagę substancji azotowych w organizmie, stymuluje przemianę materii oraz pomaga w leczeniu chorób wątroby i pęcherzyka żółciowego.

Podczas treningu mięśnie zużywają własne BCAA i przekształcają je w energię. Przyjmowanie BCAA przed treningiem to dostarczenie organizmowi niezbędnego źródła energii, a tym samym zapobieganie uszkodzeniom mięśni. Przyjmowanie BCAA po treningu (siły lub wytrzymałości) pomaga w budowaniu przyrostu mięśni.

2. Aminokwasy endogenne 

Chociaż organizm może samodzielnie pozyskiwać nieistotne aminokwasy w razie potrzeby, nie należy lekceważyć ich spożycia w postaci suplementów diety. Odgrywają ważną rolę w niezbilansowanej diecie, odchudzaniu, wzmożonym wysiłku fizycznym czy stresie. Polecamy tutaj alaninę, cysteinę, glutaminę, karnitynę i tyrozynę.

Gdy organizmowi brakuje aminokwasów, produkcja białka jest osłabiona, metabolizm zaczyna funkcjonować w trybie ograniczonym, co objawia się problemami z nadwagą, zmęczeniem, zaburzeniami snu, wahaniami nastroju, wypadaniem włosów, problemami skórnymi, wysokim ciśnieniem krwi.